Ako pripraviť podnik na príchod krízy?
Ekonomike sa stále darí a aj napriek miernemu spomaleniu rastu je nezamestnanosť na historických minimách, verejná aj súkromná spotreba zažíva nebývalý boom, je to skrátka sveta žiť. Firmám zameraným na koncového spotrebiteľa zdanlivo stále nič nepripomína, že ekonomické zemetrasenie by mohlo nastať už koncom roka 2019. To, že vo vzduchu sa vznáša tajomný opar, zvestujúci krušné časy, už začínajú cítiť v podnikoch fungujúcich v sektore B2B, hlavne v automotive priemysle. Či to bude bolieť tak, ako pred 10 rokmi, alebo príde len taká drobnučká očistná recesia, zatiaľ ťažko predpokladať. No istá ostražitosť je naozaj na mieste.
Na to, aby ste začali kalkulovať s horšími ekonomickými vyhliadkami, nemusíte byť študovaní ekonómovia. Je to proste fakt. Neobmedzený rast nie je dlhodobo udržateľný a keď sa ekonomika prehreje, je potrebné ju schladiť. Čím skôr sa na to pripravíte, tým menej sa prekvapíte.
Po poslednej krvavej očiste trhu vzniklo neúrekom zaručených rád, ktorými by sa mali podnikatelia riadiť, aby dopad krízy na ich podnik bol čo najmenší. Prípadne, aby z krízy vzišli v ešte lepšej kondícii ako pred ňou. Ak ste na pár z nich zvedaví, rád vám ich predstavím. Vychádzam pri tom z odporúčaní múdrych ľudí ako Anton Forró, Ľubomír Klieštik, Štefan Súkeník a Ján Košturiak, ktoré zazneli na celoslovenskom stretnutí kresťanských podnikateľov koncom apríla v Žiline.
- Poznaj svoje čísla
Riaďte vašu výnosnosť a sledujte trendy
v cashflow. Požiadajte o predĺženie splatností vašich záväzkov
a zároveň snažte sa skrátiť lehotu vašich pohľadávok ešte teraz, pokiaľ sa
vám darí. Ťažko budete vyjednávať u dodávateľov predĺženie splatností, keď
bude trh v poklese. Identifikujte a zamerajte sa na 20% produktov,
ktoré vám tvoria najväčší profit a eliminujte tie, ktoré vám viažu
zbytočný kapitál na zásobách. Riaďte vašu likviditu v duchu hesla Cash is King.
Vravíte si, že vašu firmu riadite na základe pocitov a nevidíte dôvod
na to, aby ste to robili inak? Čisto pocitové riadenie je potenciálne veľmi
rizikové, pretože vaše pocity nevedia
ovplyvniť vaše čísla, no vaše čísla vedia ovplyvniť vaše pocity
- Kľúčové kompetencie
Vedieť ako je vnímaná vaša pridaná hodnota u kľúčových zákazníkoch môže byť dobrý odrazový mostík pre identifikáciu silných stránok vášho podniku. Na základe toho hľadajte priestor na inovácie a diverzifikáciu. Robte veci inak, lepšie a ideálne na nových trhoch- nové produkty, nové odvetvie, noví zákazníci = stabilnejšie postavenie na trhu. Tzv. Modrý oceán nových biznis príležitostí vám zabezpečí dočasný náskok pred krvilačnou konkurenčnou bitkou v Červenom oceáne, kde vyhráva len ten najsilnejší a často je to práve ten najlacnejší.
- Zameranie na ľudí
Investovať do vzťahov a rozvoja ľudského kapitálu môže byť základný kameň úspechu, v časoch, kedy loď vášho podnikania bude skúšaná nemilosrdnými búrkami krízy. Miestami delegujte kormidlo aj na ostatných členov posádky a dajte im šancu urobiť chyby teraz, pretože stále máte čas na nápravu vzniknutých a zároveň tak dáte príležitosť na rast nových lídrov, ktorí vám vďaka tomu preukážu svoju lojalitu v budúcnosti. Využite tento čas na oddych a načerpanie síl do krušných časov, kedy si aj vy budete musieť vyhrnúť rukávy a pustiť sa do práce. Tým, že prenesiete časť kompetencií na svojich podriadených, vznikne vám priestor na utuženie vzťahov s kľúčovými dodávateľmi a zákazníkmi. Nepustite kormidlo úplne z rúk, ale aktívne sa zapojte do obchodného procesu.
Na krízu sa dá pozrieť v dvoch rovinách. Môžeme ju považovať za likvidačné ohrozenie, alebo ak zmeníme optiku, kríza sa dá vnímať ako šanca pre využitie nových príležitostí. Tak či onak, kľúčovým faktorom úspechu bude vaše mentálne nastavenie a zodpovedné spravovanie zvereného majetku. Nechať veci plynúť a nezaoberať sa potenciálnymi nástrahami trhu je trúfalé, zbabelé a nezodpovedné. Pokiaľ ste zaseknutí v akejkoľvek oblasti vášho podnikania, nechajte si poradiť, kým je čas. Spolupracujeme s tímom overených špecialistov, s ktorými nájdeme optimálne riešenia pre vaše výzvy a pomôžeme vám vybudovať podnik, imúnny voči nástrahám krízy. Kedy sa dáme do práce?
Zdroj obrázkov: pixabay.com I unsplash.com I pexels.com